Logo jest podstawowym i najważniejszym elementem marketingowym każdej organizacji – stowarzyszenia, fundacji, przedsiębiorstwa, partii i wielu innych. Dobrze zaprojektowane logo powinno przede wszystkim przyciągać uwagę i zapadać w pamięć.
Każde logo składa się standardowo z dwóch elementów: sygnetu i logotypu. Sygnet jest to obrazek lub ikonka, natomiast logotyp jest tekstem, najczęściej nazwą stowarzyszenia, fundacji, firmy, partii, czy jeszcze innej organizacji. Ze względu na rolę jaką pełni logo w marketingu przedsiębiorstwa przy jego tworzeniu (zarówno sygnetu, jak i logotypu) należy kierować się szeregiem zasad. Poniżej przedstawiono kilka przydatnych rad dotyczących projektowania logotypów.
Po pierwsze, logotypu nie należy opracowywać emocjonalnie. Być może rada ta sprawia wrażenie dość oczywistej, jednak trudno powstrzymywać ekscytację zwłaszcza przy tworzeniu logotypu dla swojej pierwszej firmy, czy strony internetowej. Pośpiech i emocje to z reguły źli doradcy. Pragmatyczne podejście pozwoli na uniknięcie wpadek i skonstruowania nieczytelnego, bądź groteskowego logotypu.
Po drugie, jak już wspomniano, logotyp spełnia przede wszystkim rolę marketingową i wizerunkową. Należy więc dopasować czcionkę i jej kolor do profilu działalności. Zanim zatem przystąpi się do procesu twórczego należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakie skojarzenia, czy emocje ma wywoływać logotyp u odbiorcy. Przykładowo żółta czcionka może się dobrze prezentować na reklamach przedszkola, ale będzie kompletnym strzałem w stopę w przypadku zastosowania jej przez firmę świadczącą np. usługi pogrzebowe.
Następnie należy sobie uświadomić, iż logotyp jest skrótem. Tekst logotypu składa się z jednego, maksymalnie kilku słów. Trzeba zastanowić się jaki jest charakter działalności organizacji, a następnie dopasować do niej odpowiedni styl i treść logotypu.
Innym istotnym aspektem, który, zwłaszcza dla niedoświadczonych projektantów, może być trudny jest uświadomienie sobie, że logotyp jest dla odbiorcy, a nie dla twórcy. Oznacza to, iż logotyp (jak i całe logo) ma podobać się grupie, do jakiej działania marketingowe mają dotrzeć. Ma podobać się potencjalnym klientom. To czy podoba się samemu twórcy lub właścicielowi pozostają sprawą całkowicie drugorzędną. W procesie kształtowania logotypu przystoi zatem przeanalizować generalne cechy, upodobania i gusta naszej grupy docelowej. Inaczej przecież wyglądać będzie logotyp drogiej restauracji, do której chodzą zazwyczaj poważni ludzie w średnim wieku, a inaczej logotyp klubu dla studentów.
Procesu oceny stworzonego logotypu nie wolno ograniczać jedynie do kwestii estetycznych. Wypada zwrócić również uwagę na wiele innych, niebanalnych aspektów, które niedoświadczony projektant może przeoczyć. Przede wszystkim, trzeba zwrócić uwagę na to, czy logotyp jest czytelny. Pamiętajmy, że kolor logotypu i kolor tła powinny ze sobą kontrastować (np. czarna czcionka, białe tło lub odwrotnie). Stosowanie jasnych logotypów na jasnym tle lub ciemnych logotypów na ciemnym tle sprawi, iż całość będzie trudna do odczytania, a w skrajnym wypadku – będzie całkowicie nieczytelna. Nadto, należy także sprawdzić, czy logotyp jest unikalny, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z prawem ochrony własności intelektualnej. W końcu, weryfikacji należy poddać również spełnienie wcześniej określonych gustów grupy docelowej, czyli sprawdzić czy logotyp osiągnie zakładane cele.
Przed rozpoczęciem procesu tworzenia własnego logotypu powinno się dokonać analizy logotypów innych, przede wszystkim konkurencyjnych organizacji. Podczas analizowania logotypów konkurencyjnych firm, czy marek trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na powtarzające się schematy. Pozwoli to na ich uniknięcie, co niejako automatycznie spowoduje wyróżnienie naszego logotypu na rynku. A logotyp odmienny, to logotyp łatwiejszy do zapamiętania przez odbiorcę.
Poza szukaniem cech wspólnych u logotypów konkurencji, warto przeanalizować także logotypy innych organizacji, niezwiązanych z prowadzoną przez nas działalnością. Dzięki temu zaistnieje możliwość zaczerpnięcia ogólnych rozwiązań i wzorców. Warto szukać inspiracji. Pamiętać trzeba jednak, aby nie kopiować pomysłów innych ludzi, gdyż będzie to złamaniem prawa dotyczącego ochrony własności intelektualnej. Nie kopiujmy, ale czerpmy inspirację.
Pamiętać trzeba też, iż logotyp powinien być przede wszystkim krótki, prosty, łatwy do zapamiętania. Jeżeli w logotypie zastosowana zostanie zbyt skomplikowana czcionka, dziwne zastawienia barw, czy zbyt duża liczba wyrazów może on stać się bardzo trudny do zapamiętania, a w skrajnym przypadku może stać się nawet nieczytelny. Dlatego przed wybraniem logotypu należy odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze pytanie: czy potencjalny odbiorca będzie w stanie zapamiętać i odtworzyć treść logotypu po jego jednorazowym zobaczeniu? Kwestia ta jest niezwykle istotna. Generalnie im prostszy logotyp tym lepiej (chociaż trzeba przyznać, iż istnieją wyjątki od tej zasady).
W końcu, pamiętajmy, iż logotyp musi być uniwersalny. Fakt, że dziś logotyp będzie znajdować się wyłącznie np. na stronie internetowej, nie oznacza, iż za parę lat nie przyjdzie potrzeba zastosowania go na ulotkach, wizytówkach, kalendarzykach, plakatach. Logotyp powinien zatem nadawać się nie tylko do wyświetlania elektronicznego, ale też do drukowania, haftowania, czy grawerowania. Generalnie im bardziej uniwersalny logotyp tym lepiej.
Jak widać tworzenie logotypu, czy logo wcale nie jest rzeczą prostą. Warto się postarać, bowiem dobry logotyp, oznacza skuteczny marketing, a skuteczny marketing to więcej klientów.